Friday, January 8, 2010

Talayisah

Al-Tayalisah (eng: Persian Shawl) ialah pakaian jubah orang Parsi (Iran) yang tidak berjahit, berbeza dengan jubah orang-orang Arab. Ia merupakan pakaian pengikut-pengikut Dajjal yang akan bersama dengan 70,000 Yahudi yang mengikut Dajjal di akhir zaman. Ini bertepata n dengan hadis Rasululla h S.A.W yang diriwayat akan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya : "DAJJAL AKAN DIIKUTI OLEH 70,000 YAHUDI DI BANDAR YAHUDI ISFAHAN MEREKA MEMAKAI AL-TAYALISAH".


SYIAH PARSI = YAHUDI DARI SEGI KETURUNAN DAN AGAMA.

Sementara adalah sedia maklum keturunan Parsi adalah merupakan BANI ISHAK (anak-anak keturunan Nabi Ishak bin Ibrahim a.s). Sementara Yahudi pula adalah merupakan keturunan Israel (Nabi Ya'qub bin Ishak bin Ibrahim a.s). Justeru orang-orang Parsi dan Yahudi adalah dari satu keturunan terutaman ya orang-orang Syiah Iran kerana
menurut al-Naubakhti ulama' besar Syiah pada kurun ke -3H dalam kitabnya Firaq al-Shiah, "ajaran Syiah telah diasaskan oleh seorang Yahudi dari Yaman yang bernama Abdullah bin Saba' ". Agama Syiah amat berbeza dengan Sunnah baik dari segi aqidah dan juga amalan hidup (ibadat dan Sunnah).

Contoh AL-TAYALISAH :

No comments:

Post a Comment