Friday, May 29, 2009

selamat pengantin baru yop!!!


cikgu lan bakal menmatkan zaman bujangnya... kepada sesiapa yang ada menyimpan perasaan tu, harap bersabar yer... ready tisu banyak-banyak, sebabnya takut banjir sungai tiang nie nanti... apapun selamta pengantin bru bro, semoga dapat jadi suami mithali mcam citer hindustan yang ko minat tue...

7 GOLONGAN YAMG DILINDUNGI ALLAH DI AKHIRAT

Rasulullah saw bersabda: " Tujuh orang yang akan dilindungi Allah dalam naungan-Nya yaitu: Imam (pemimpin) yang adil; pemuda yang tumbuh dewasa dalam beribadah pada Allah; orang yang hatinya selalu terikat pada masjid; dua orang yang saling mencintai karena Allah, berkumpul karena Allah dan berpisah karena Allah pula; seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata 'Aku takut kepada Allah'; orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya; dan seorang yang berdzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya." (HR. Bukhari Muslim)


1. Imam (pemimpin) yang adil

Dalam ajaran Islam, seorang imam atau pemimpin haruslah berlaku adil, karena segala hal yang menjadi tanggungjawabnya akan dipertanyakan kembali di akhirat kelak. Maka bergembiralah bagi pemimpin yang dapat berlaku adil, karena akan mendapatkan naungan di sisi Allah swt di akhirat nanti. Pemimpin yang dimaksud tidak hanya pemimpin sebuah negara ataupun penguasa suatu tempat, namun termasuk pula seorang suami yang memimpin isteri dan anak-anaknya dalam sebuah keluarga.

2. Pemuda tumbuh dewasa dalam beribadah pada Allah swt

Allah juga menjanjikan naungan atau lindungan di akhirat kepada pemuda yang senantiasa hidup dalam ibadah kepada Allah swt. Ibadah yang dilakukan tersebut dilakukan semata-mata karena Allah swt, seakan-akan Allah melihat segala perbuatan dan amal ibadahnya itu.

3. Orang yang hatinya selalu terikat pada masjid

Masjid adalah rumah Allah swt. Naungan Ilahi akan selalu ada di akhirat nanti bagi orang yang senantiasa rindu untuk beribadah di masjid dan merasa betah berada di dalamnya. Setiap waktu, ia selalu menunggu-nunggu tiba saatnya untuk datang ke masjid untuk sholat wajib maupun sunnah, sholat berjamaah, mengaji, mendengarkan ceramah, dan sebagainya.

4. Dua orang yang saling mencintai karena Allah swt, berkumpul karena Allah dan berpisah karena Allah pula

Dua orang yang saling mencintai karena Allah akan mendapatkan lindungan dari Allah swt di akhirat nanti, dan Allah swt akan mengizinkan kedua orang tersebut untuk masuk ke dalam syurga-Nya.

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahih-nya dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw bersabda: "Ada seorang lelaki yang ingin mengunjungi saudaranya di sebuah desa. Di dalam perjalanannya Allah SWT mengutus seorang malaikat untuk mengawasinya. Ketika lelaki itu sampai padanya, malaikat itu berkata, "Kemanakah engkau akan pergi?' Lelaki itu menjawab, 'Aku ingin mengunjungi saudaraku di desa ini.' Malaikat itu bertanya lagi, 'Apakah engkau punya kepentingan dari kenikmatan di desa ini?' Lelaki itu menjawab, 'Tidak, hanya saja aku mencintainya karena Allah.' Kemudian malaikat itu berkata, 'Sesungguhnya aku adalah utusan Allah SWT yang diutus kepadamu, bahwa Allah juga mencintaimu sebagaimana kamu mencintai-Nya.”

5. Seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata 'Aku takut kepada Allah'

Hal tersebut merupakan salah satu ujian bagi seorang laki-laki, dimana wanita adalah ujian yang sungguh berat bagi kaum laki-laki. Seorang laki-laki yang beriman pada Allah swt takut kepada Allah dan takut kepada azab api neraka, sehingga laki-laki ini sentiasa mendapat perlindungan dari-Nya.

6. Orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya

Allah swt akan memberikan perlindungan bagi orang yang suka memberi sedekah dengan ikhlas dan tidak mengharapkan balasan selain ridho Allah swt semata. Dalam bersedekah, ia tidak membesar-besarkannya, sebaliknya ia akan melakukannya secara tersembunyi dan tidak ingin diketahui orang lain.

7. Seorang yang berdzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya

Berdzikir dengan hati yang tulus, ridho, dan ikhlas seorang diri, dengan perasaan takut kepada Allah hingga meneteskan airmata, sebagai tanda kecintaan kepada Allah swt, menyadari kebesaran Allah swt, serta merasa dirinya penuh dosa sehingga memohonan ampunan kepada-Nya. Allah akan membukakan pintu syurga untuk orang-orang yang seperti ini.


Sungguh beruntungnya orang yang mendapat naungan Allah swt. Semoga kita bisa menjadi salah satu golongan yang mendapatkan perlindungan Allah swt di akhirat nanti. Wallahualam bishshawab.

SELAMAT CUTI SEKOLAH

Cuti sekolah ini jangan lupa...
a. Membaca buku
b. Ulangkaji pelajaran
c. Siapkan kerja rumah
d. Jaga keselamatan
e. Sembahyang
f. Habiskan cuti ini dengan perkara yang berguna

SELAMAT MENJADI PENGANTIN BARU

Buat Cikgu Mazlan, yang akan menjadi pengantin baru cuti ini, selamat menjadi pengantin baru. Moga selamat melafazkan akad nikah nanti. Moga berkekalan hingga ke akhir hayat dan dianugerahkan dengan cahaya mata yang sihat dan soleh.

Thursday, May 28, 2009

TEKA TEKI YANG PATUT DITEMPLELENG LAJU LAJU

1) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?
Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M

2) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Answer: Kuih salah bikin.

3) Binatang ape power Karate?
Answer: Kuda belang.cube kira brape black belt dia ade.

4) Siape yang menemukan dompet kulit?
Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan kepada
saye.

5) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Answer: Pintu yang ade tulis 'TARIK'

6) Saya ade 3 kepala, 4 tangan dan 5 kaki...siapaka h saya?
Answer: Pembohong...

7) Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
Answer: Usus

Cool Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Answer: Kutu rambut

9) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?
Answer: Neneknye si katak

10) Knape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?
Answer: Sbb lelaki ni kan 'buaya'

11) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?
Answer: - Sekretari baik.......... ........'Selamat pagi tuan'
- Sekretari kurang baik.......... .'Dah pagi ni tuan'

12) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?
Answer: Dua-dua tak kenal korang...hehe

13) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?
Answer: Tukang gali kubur

14) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?
Answer: Tahi hidung

15) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?
Answer: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...

16) Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?
Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile
ape...

17) Gajah terbang dengan ape?
Answer: Dengan susah payah

Tuesday, May 26, 2009

Petua Untuk Musim Cuti Sekolah

Untuk pasangan yang bakal melangsungkan perkahwinan, amalkanlah...

1- Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama.

2- Galakkan isteri tidur di atas lengan suami. Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan.

11- Suami jangan tumpu perhatian yang berlebihan kepada dunia luar berbanding keluarga sendiri.

12- Isteri jangan lebih banyak masa menyibukkan diri dengan dunia luar, seperti aktif dengan kegiatan persatuan, berpolitik atau terbabirrt dengan jualan langsung.

13- Sentiasa berlembut dari segi percakapan, layanan kepada pasangan dan pergaulan sesama ahli keluarga.


15- Menjawab setiap pertanyaan suami dengan lembut.

17- Sekiranya ada masalah, bawalah berbincang. Jangan bertengkar dan masing-masing menegakkan pendapat sendiri.

22- Keluarga Islam, pastikan sekurang-kurangnya dua waktu sembahyang berjemaah bersama-sama ahli keluarga – merapatkan hubungan dan kemesraan.

23- Jangan beri ahli keluarga makanan yang tidak halal atau diragui kehalalannya kerana bermula dari makanan membentuk air mani dan melahirkan generasi seterusnya.

tambah skett : pergi kerja pakai baju warna sama setiap hari.. walau kursus.. tetap tepon janji pakai baju warna sama

Jalan berpegangan tangan.... atau pinggang.. renung-renungkan dan selamat beramal....

7 keajaiban dunia

Menara Pisa, Tembok Cina, Candi Borobudur, Taaj Mahal, Ka’bah, Menara Eiffel, dan Piramida di mesir, inilah semua keajaiban dunia yang kita kenal. Namun sebenarnya semua itu belum terlalu ajaib, karena di sana masih ada tujuh keajaiban dunia yang lebih ajaib lagi. Mungkin para pembaca bertanya-tanya, keajaiban apakah itu?

Memang tujuh keajaiban lain yang kami akan sajikan di hadapan pembaca sekalian belum pernah ditayangkan di TV, tidak pernah disiarkan di radio-radio dan belum pernah dimuat di media cetak. Tujuh keajaiban dunia itu adalah:

* Hewan Berbicara di Akhir Zaman

Maha suci Allah yang telah membuat segala sesuatunya berbicara sesuai dengan yang Ia kehendaki. Termasuk dari tanda-tanda kekuasaanya adalah ketika terjadi hari kiamat akan muncul hewan melata yang akan berbicara kepada manusia sebagaimana yang tercantum dalam Al-Qur’an, surah An-Naml ayat 82,

“Dan apabila perkataan Telah jatuh atas mereka, kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahwa Sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami”.

Mufassir Negeri Syam, Abul Fida’ Ibnu Katsir Ad-Dimasyqiy berkomentar tentang ayat di atas, “Hewan ini akan keluar diakhir zaman ketika rusaknya manusia, dan mulai meninggalkan perintah-perintah Allah, dan ketika mereka telah mengganti agama Allah. Maka Allah mengeluarkan ke hadapan mereka hewan bumi. Konon kabarnya, dari Makkah, atau yang lainnya sebagaimana akan datang perinciannya. Hewan ini akan berbicara dengan manusia tentang hal itu”.[Lihat Tafsir Ibnu Katsir (3/498)]

Hewan aneh yang berbicara ini akan keluar di akhir zaman sebagai tanda akan datangnya kiamat dalam waktu yang dekat. Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda,

“Sesungguhnya tak akan tegak hari kiamat, sehingga kalian akan melihat sebelumnya 10 tanda-tanda kiamat: Gempa di Timur, gempa di barat, gempa di Jazirah Arab, Asap, Dajjal, hewan bumi, Ya’juj & Ma’juj, terbitnya matahari dari arah barat, dan api yang keluar dari jurang Aden, akan menggiring manusia”. [HR. Muslim dalam Shohih-nya (2901), Abu Dawud dalam Sunan-nya (4311), At-Tirmidziy dalam Sunan-nya (2183), dan Ibnu Majah dalam Sunan-nya (4041)]

* Pohon Kurma yang Menangis

Adanya pohon kurma yang menangis ini terjadi di zaman Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- , mengapa sampai pohon ini menangis? Kisahnya, Jabir bin Abdillah-radhiyallahu ‘anhu- bertutur,

“Jabir bin Abdillah -radhiyallahu ‘anhu- berkata: “Adalah dahulu Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- berdiri (berkhutbah) di atas sebatang kurma, maka tatkala diletakkan mimbar baginya, kami mendengar sebuah suara seperti suara unta dari pohon kurma tersebut hingga Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- turun kemudian beliau meletakkan tangannya di atas batang pohon kurma tersebut” .[HR.Al-Bukhariy dalam Shohih-nya (876)]

Ibnu Umar-radhiyallahu ‘anhu- berkata,

“Dulu Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- berkhuthbah pada batang kurma. Tatkala beliau telah membuat mimbar, maka beliau berpindah ke mimbar itu. Batang korma itu pun merintih. Maka Nabi -Shollallahu ‘alaihi wasallam- mendatanginya sambil mengeluskan tangannya pada batang korma itu (untuk menenangkannya)”. [HR. Al-Bukhoriy dalam Shohih-nya (3390), dan At-Tirmidziy dalam Sunan-nya (505)]

* Untaian Salam Batu Aneh

Mungkin kalau seekor burung yang pandai mengucapkan salam adalah perkara yang sering kita jumpai. Tapi bagaimana jika sebuah batu yang mengucapkan salam. Sebagai seorang hamba Allah yang mengimani Rasul-Nya, tentunya dia akan membenarkan seluruh apa yang disampaikan oleh Rasul-Nya, seperti pemberitahuan beliau kepada para sahabatnya bahwa ada sebuah batu di Mekah yang pernah mengucapkan salam kepada beliau sebagaimana dalam sabdanya,

Dari Jabir bin Samurah dia berkata, Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- bersabda, “Sesungguhnya aku mengetahui sebuah batu di Mekah yang mengucapkan salam kepadaku sebelum aku diutus, sesungguhnya aku mengetahuinya sekarang”.[HR.Muslim dalam Shohih-nya (1782)].

* Pengaduan Seekor Onta

Manusia adalah makhluk yang memiliki perasaan. Dari perasaan itu timbullah rasa cinta dan kasih sayang di antara mereka. Akan tetapi ketahuilah, bukan hanya manusia saja yang memiliki perasaan, bahkan hewan pun memilikinya. Oleh karena itu sangat disesalkan jika ada manusia yang tidak memiliki perasaan yang membuat dirinya lebih rendah daripada hewan. Pernah ada seekor unta yang mengadu kepada Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- mengungkapkan perasaannya.

Abdullah bin Ja’far-radhiyallahu ‘anhu- berkata, “Pada suatu hari Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wasallam- pernah memboncengku dibelakangnya, kemudian beliau membisikkan tentang sesuatu yang tidak akan kuceritakan kepada seseorang di antara manusia. Sesuatu yang paling beliau senangi untuk dijadikan pelindung untuk buang hajatnya adalah gundukan tanah atau kumpulan batang kurma. lalu beliau masuk kedalam kebun laki-laki Anshar. Tiba tiba ada seekor onta. Tatkala Nabi -Shallallahu ‘alaihi wasallam- melihatnya, maka onta itu merintih dan bercucuran air matanya. Lalu Nabi -Shallallahu ‘alaihi wasallam- mendatanginya seraya mengusap dari perutnya sampai ke punuknya dan tulang telinganya, maka tenanglah onta itu. Kemudian beliau bersabda, “Siapakah pemilik onta ini, Onta ini milik siapa?” Lalu datanglah seorang pemuda Anshar seraya berkata, “Onta itu milikku, wahai Rasulullah”.

Maka Nabi -Shallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda,

“Tidakkah engkau bertakwa kepada Allah dalam binatang ini, yang telah dijadikan sebagai milikmu oleh Allah, karena ia (binatang ini) telah mengadu kepadaku bahwa engkau telah membuatnya letih dan lapar”. [HR. Abu Dawud dalam As-Sunan (1/400), Al-Hakim dalam Al-Mustadrak (2/99-100), Ahmad dalam Al-Musnad (1/204-205), Abu Ya’la dalam Al-Musnad (3/8/1), Al-Baihaqiy dalam Ad-Dala’il (6/26), dan Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyqa (9/28/1). Lihat Ash-Shahihah (20)]

* Kesaksian Kambing Panggang

Kalau binatang yang masih hidup bisa berbicara adalah perkara yang ajaib, maka tentunya lebih ajaib lagi kalau ada seekor kambing panggang yang berbicara. Ini memang aneh, akan tetapi nyata. Kisah kambing panggang yang berbicara ini terdapat dalam hadits berikut:

Abu Hurairah-radhiyallahu ‘anhu- berkata,

“Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- menerima hadiah, dan tak mau makan shodaqoh. Maka ada seorang wanita Yahudi di Khoibar yang menghadiahkan kepada beliau kambing panggang yang telah diberi racun. Lalu Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- pun memakan sebagian kambing itu, dan kaum (sahabat) juga makan. Maka Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda, “Angkatlah tangan kalian, karena kambing panggang ini mengabarkan kepadaku bahwa dia beracun”. Lalu meninggallah Bisyr bin Al-Baro’ bin MA’rur Al-Anshoriy. Maka Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- mengirim (utusan membawa surat), “Apa yang mendorongmu untuk melakukan hal itu?” Wanita itu menjawab, “Jika engkau adalah seorang nabi, maka apa yang aku telah lakukan tak akan membahayakan dirimu. Jika engkau adalah seorang raja, maka aku telah melepaskan manusia darimu”. Kemudian Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- memerintahkan untuk membunuh wanita itu, maka ia pun dibunuh. Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda ketika beliau sakit yang menyebabkan kematian beliau,”Senantiasa aku merasakan sakit akibat makanan yang telah aku makan ketika di Khoibar. Inilah saatnya urat nadi leherku terputus”. [HR. Abu Dawud dalam Sunan-nya (4512). Di-shohih-kan Al-Albaniy dalam Shohih Sunan Abi Dawud (hal.813), dengan tahqiq Masyhur Hasan Salman]

* Batu yang Berbicara

Setelah kita mengetahu adanya batu yang mengucapkan salam, maka keajaiban selanjutnya adalah adanya batu yang berbicara di akhir zaman. Jika kita pikirkan, maka terasa aneh, tapi demikianlah seorang muslim harus mengimani seluruh berita yang disampaikan oleh Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam-, baik yang masuk akal, atau tidak. Karena Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- tidaklah pernah berbicara sesuai hawa nafsunya, bahkan beliau berbicara sesuai tuntunan wahyu dari Allah Yang Mengetahui segala perkara ghaib.

Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda,

“Kalian akan memerangi orang-orang Yahudi sehingga seorang diantara mereka bersembunyi di balik batu. Maka batu itu berkata, “Wahai hamba Allah, Inilah si Yahudi di belakangku, maka bunuhlah ia”. [HR. Al-Bukhoriy dalam Shohih-nya (2767), dan Muslim dalam Shohih-nya (2922)]

Al-Hafizh Ibnu Hajar-rahimahullah- berkata, “Dalam hadits ini terdapat tanda-tanda dekatnya hari kiamat, berupa berbicaranya benda-benda mati, pohon, dan batu. Lahiriahnya hadits ini (menunjukkan) bahwa benda-benda itu berbicara secara hakikat”.[Lihat Fathul Bari (6/610)]

* Semut Memberi Komando

Mungkin kita pernah mendengar cerita fiktif tentang hewan-hewan yang berbicara dengan hewan yang lain. Semua itu hanyalah cerita fiktif belaka alias omong kosong. Tapi ketahuilah wahai para pembaca, sesungguhnya adanya hewan yang berbicara kepada hewan yang lain, bahkan memberi komando, layaknya seorang komandan pasukan yang memberikan perintah. Hewan yang memberi komando tersebut adalah semut. Kisah ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Al-Qur’an,

“Dan Sulaiman Telah mewarisi Daud, dan dia berkata: “Hai manusia, kami Telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya (semua) Ini benar-benar suatu kurnia yang nyata”.Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentaranya dari jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan). Hingga apabila mereka sampai di lembah semut, berkatalah seekor semut: Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyadari.Maka dia (Sulaiman) tersenyum dengan tertawa Karena (mendengar) perkataan semut itu. dan dia berdoa: “Ya Tuhanku berilah Aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat mu yang Telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah Aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh”. (QS.An-Naml: 16-19).

Inilah beberapa perkara yang lebih layak dijadikan “Tujuh Keajaiban Dunia” yang menghebohkan, dan mencengangkan seluruh manusia. Orang-orang beriman telah lama meyakini dan mengimani perkara-perkara ini sejak zaman Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- sampai sekarang. Namun memang kebanyakan manusia tidak mengetahui perkara-perkara itu. Oleh karena itu, kami mengangkat hal itu untuk mengingatkan kembali, dan menanamkan aqidah yang kokoh di hati kaum muslimin

BAYANGAN GURAUAN


Anak raja? Atau bakal menjadi raja?
Kita tungguuuuuu.....

Monday, May 25, 2009

Berita Terbaru, Yang Terlepas Pandang Le.

Kampar telah diisytiharkan sebagai dearah ke-10 Negeri Perak pada 21 Mei 2009 oleh DYMM Sultan Perak.
Ini bermakna daerah-daerah di dalam negeri Perak bertambah menjadi 10 iaitu,

LADAP KALI KETIGA





PEMBETULAN

Anugerah untuk Guru Penyayang ialah Pn. Hjh Umi Salmah dan bukannya Puan Hjh Rosmah. Segala kesulitan amat dikesali

DI MANA KITA .....



Manusia ada empat jenis.....


Pertama : Orang Bodoh dan tahu dirinya bodoh, lantas ia berusaha untuk menghilangkan kebodohannya.


Kedua : Orang yang Pandai dan tahu dirinya pandai, lantas ia berusaha untuk mengajar orang lain agar jadi pandai sepertinya atau lebih pandai.


Ketiga : Orang yang Pandai tetapi tidak tahu dirinya pandai, Ilmunya hanya untuk kegunaan diri sendiri sahaja.


Keempat : Orang yang Bodoh tetapi tak tahu dirinya bodoh, malah berasa dirinya pandai, lantas dengan kebodohannya ia mengajar dan memberi fatwa yang menyesatkan manusia.

Negeri Kelantan


Bendera Kelantan Lama






Bendera Kelantan Sekarang




Kelantan Darul Naim terdiri daripada 10 jajahan iaitu :-

Bandar-bandar utama di negeri Kelantan termasuklah Kota Bharu (ibu negeri), Pasir Puteh, Pasir Mas,Tanah Merah, Kuala Krai, Jeli, Rantau Panjang dan Pangkalan Chepa.


Negeri Pahang


Bendera Pahang Darul Makmur





Lambang Negeri



Pahang terdiri daripada 11 daerah: [1]

Ibu negeri Pahang ialah Kuantan dan Pekan ialah Bandar Di-Raja. Bandar utama yang lain termasuk Kuala Lipis, Tanah Rata, Kuala Rompin dan Temerloh. Genting Highlands, Cameron Highlands dan Bukit Fraser merupakan tempat peranginan bukitnya.


Lagu Negeri

Ya Allah Yang Masa Kuasa,
Lanjutkan Usia Kebawah Duli Yang Maha Mulia,
Dirgahayu, Darul Makmur,
Aman dan Bahagia Sentiasa,
Ya Allah Selamatkan Kebawah Duli Raja Kami

Negeri Perak



Bendera Perak Darul Ridzuan





Lambang Kebesaran Negeri






Perak Darul Ridzuan terdiri daripada 10 jajahan yang dipanggil sebagai daerah:

Bandar-bandar utama di Perak adalah termasuk Ipoh, Kuala Kangsar, Taiping, Sitiawan, Kampar dan Teluk Intan.


Lagu Negeri

Malay
English translation
Dilanjutkan Allah usianya Sultan

Adil dan murah memerintah watan
Ditaati rakyat kiri dan kanan
Iman yang soleh Allah kurniakan
Allah berkati Perak Darul Ridzuan
Allah selamatkan Negeri dan Sultan

Allah, grant the Sultan a long life
Just and gracious, ruling the homeland
Obeyed by the people left and right
Allah endow the righteous faith
Sanctify Perak Darul Ridzuan, O Allah
Salvage the State and Sultan, O Allah

Guru Bertugas Minggu Ini


Nama guru: Tn Hj Othman b Mokhtar
Guru Kelas: 6G
Matapelajaran: Bahasa Melayu
Kereta: Naza Ria
Tempat tinggal: Simpang Empat

Thursday, May 21, 2009

sedarlah




Salam 2 all.
AYYUHAL IKHWAN
Kata mereka
gambar menceritakan jutaan kisah
tanpa perlu kata bicara
Lalu aku renung gambar-gambar mu
benar kata-kata itu
Tuhan mu Yang Maha Satu
Nabi mu Nabi ku juga
Kitab mu Al Quran mulia
Haji mu di Makkah mukarramah
Puasa mu ramadhan al barakah
Mengapa
di kala emas hitam dalam genggaman
di masa ringgit dolar berkantungan
mobil istana jaket berkilauan
KFC McD ayam golek bertaburan
Namun engkau berkulit tulang
kerangka mu jelas
sayup mata mu menagih ehsan
bayi anak mu habuan helang
hanya menunggu rebah kecundang
Cilaka mereka saudara mu ikhwan
hidup bergelumang terlebih kenyang
perut memboyot syaitan keriangan
membina istana ditinggi kayangan
mobilnya hebat jarinya gemerlapan
mengejar jawatan, kedudukan & habuan
samada berkot atau berserban
seronok sakan dengan sang syaitan
Tapi engkau
tetap kebuluran
dipinggir kematian
terbiar tanpa pembelaan
Apa daya ku ayyuhal ikhwan
ingin ku bersama
tiada kekuatan
pada Yang Esa ku tadah tangan
bantulah saudaraku
ringankanlah beban..
Ku seru rakan, saudara dan taulan
hentikanlah gelumangan syaitan
belitan kehidupan habuan
apa ada pada jawatan, kedudukan
pabila saudara mu kejeritan
kebuluran..kematian..
sedang engkau berkot berserban
seolah kau tak punya Tuhan..

KUIZ MINGGU INI: CUBA TEKA...???!!!

Wahai tuan puan yang bijak bistari, siapa gerangan empunya mata ini?

Wednesday, May 20, 2009

Guru Paling Popular


Fulemak.... Guru Popular ni. Mazlan sekali lagi merangkul anugerah Guru Popular.

Guru Kreatif


Guru kreatif, Mazlan. Cikgu Mazlan ni nak cer, memang kre. cuba tengok dalam perpustakaan, fuleimakatak! Best. Bulan Julai ni lagi best. Kan Lan, hehe

Guru Kelakar


Hok ni nok kabo, oghang yang paling kelako ah. Cikgu Fahrul. Die memang kalu buak lawok, ketawe sapa nok pecoh peruk rasenye. Tapi ingak ah, jangang dok buli budok sokmo deh.

Guru Paling Penyayang


Guru penyayang, Cikgu Rosmah. U r the best!

Guru Paling Baik Hati


Cikgu Othman mendapat anugerah Guru Paling Baik Hati. Cikgu memang best!

Guru Paling Bergaye


Meme napok bergayo sokmo nih. Ni lo hok nok kaba Cikgu paling gayo. Namo Nazirah. Ngaja di pgha. haha

huhuhu





hahaha





baru punyer!!!


Sabar

Oleh : Adam Yew Abdullah

Sabar ialah satu sifat yang dipuji oleh Allah SWT. Sabar ialah menahan diri daripada menderita akibat sesuatu musibah. Sabar memerlukan kekuatan yang didorongi oleh agama.

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu?”(Al-Baqarah 214)

Firman Allah ini harus dijadikan pedoman. Setiap insan akan diuji tahap kesabarannya mengikut status keimanannya. Adakala, sesuatu ujian itu ringan dan adakalanya berat. Orang yang tahap imannya tinggi lebih besar tahap kesabarannya akan diuji.

Lantaran itu, apabila seseorang itu ditimpa musibah maka dia perlu bersabar, kerana dia sedang diuji.

Maka, jika seseorang itu mengeluh yang demikian menonjolkan atas keburukkan diri sendiri kerana budi pekerti yang terpuji ialah sanggup menderita daripada senang.

Mungkin ada juga yang tidak pernah menghadapi musibah, yang demikian tidak akan mengenali dirinya sendiri.

Kesenangan juga merupakan ujian. Apabila hidup senang, kita diuji dengan keinginan harta benda, pangkat, kewajipan dan tugasan. Lantaran jika seseorang itu tidak dapat memelihara diri daripada ujian ini, maka menampakkan dirinya dengan kerakusan, kegelisahan, ketamakan dan lebih jauh dari itu ialah tidak bersyukur.

Kita patut bersyukur walaupun kita ditimpa kesusahan. Kerana apabila kita bersyukur kita sabar dan reda dengan seadanya. Dan Allah senantiasa bersama dengan orang yang banyak bersabar.

Allah SWT berfirman,

“Sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar.”(An Anfal 46)

Pada hakikatnya, kesemua ini tetap bertunjangkan kepada sifat kesabaran yang tersimpul bersama-sama dengan sifat kesyukuran dan kepasrahan di dalam diri kita. Kesemuanya bergerak serentak dan seimbang.

Semoga kita semua diberi sifat kesabaran untuk menempuhi segala musibah dan rintangan. Sama ada di waktu susah mahupun di waktu senang. Kerana di situlah wujudnya kekuatan dalam iman dan jauhnya seseorang itu dari keluh-kesah yang menambah beratnya musibah.

sms hari guru

SMS Hari Guru 2009

Posted: 16 May 2009 04:32 AM PDT

hariguru2009

Gambar: http://www.moe.gov.my/hariguru

Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada semua yang bergelar guru, bakal guru dan guru pencen. Dari pusat asuhan hinggalah ke universiti. Terutamanya kepada Aunty.

Hari ini saya ingin berkongsi beberapa SMS yang saya terima pada hari guru kali ini.

SMS 1

Teacher is like PEPSI - “Ask For More”

Teacher is like NIKE - ” Just Do It”

Teacher is like NOKIA - “Connecting People”

Teacher, hopefully like McD - “I’m Loving It”

Happy Teacher Day!!…

SMS 2

One cent can start a million

One tree can start a forest

One smile can start a frinship

One touch can show how much we care

One teacher like you can make tour life worth living.

Happy teacher’s day and God Bless.

Guru Pembina Negara Bangsa.

SMS 3

Bad TEACHER complaints. Good TEACHER explains.

Better TEACHER demonstrates. Best TEACHER motivates.

Great TEACHER inspires…

Happy Teacher Day!!!…

Oks.. sekali lagi, Selamat Hari Guru 2009 untuk semua guru. Guru Pembina Negara Bangsa. 1 Malaysia.

Wassalam..

Sambutan Hari Guru





Tuesday, May 19, 2009

Guru Bertugas Minggu Ini


Nama: Cikgu Norsiah
Kereta: Perodua Viva
Matapelajaran: j-Qaf
Tempat peberet: Surau
Slogan: Heeepppppp! Diam!


Jangan mare... Gurau je. hehe

Friday, May 15, 2009

TRIBUTE UNTUK CIKGU

Dia Seorang Guru

Dia seorang guru tua sebuah sekolah
terdidik dalam negeri tanpa berjela ijazah
penunggu setia sekolah desa bukan cuma ganiaran upah
tidak juga mengharap kemilau gelar dan anugerah
sekadar kerelaannya menggenggam suatu amanah

yang mengangkat harga diri dan maruah
dengan berbekalkan keyakinan dan hikmah
dengan kelkhlasan had dan pasrah
dengan tidak mengenal jemu dan penat-lelah
yang diperkirakan kepuasan diri membangun ummah
berlandas paksi yang jelas dalam tuju-arah.
Dia seorang guru pengganti ayah ibu
dia seorang guru pembentuk generasi baru
dia seorang guru pembina insan sepadu
dia seorang guru pewaris tamadun ilmu
yang terus hidup sepanjang waktu
diimbau berbunyi dilihat bertemu.

Ismail Haji Adnan
1989

TRIBUTE UNTUK CIKGU

Biarku menjadi lilin

Memberikan cahaya

Terangi sekeliling dengan diri terbakar

Tak siapa yang sedar

Disaat kegelapan rela aku berkorban

Demi satu harapan



Biar masa berlari

Dan kau terus mendaki

Aku tenang disini dengan sabar menanti

Tanpa dendam dan benci

Andainya kau terjatuh terluka dan tersungkur

Kurawat biar sembuh



Aku tak kan bertanya

Apakah nanti balasannya

Setiap pengorbanan setiap pemberian

Demi satu ikatan



Keikhlasan dihati

Walaupun kau ragui

Pada suatu masa dan suatu ketika

Akan ketara jua



Biarku menjadi lilin

Memberikan cahaya

Saat kau kesepian saat kau kegelapan

Kurela menerangkan



Aku senang begini dapat terus berbakti

Dengan cara sendiri

Thursday, May 14, 2009

Dari Arkib Sekolah


Gambar menunjukkan Cikgu Zainuri bersama bekas guru sekolah kita, En. Syukri. Lebih terkenal dengan panggilan Ujang atau Ujex, beliau mengajar matapelajaran Muzik dan Bahasa Malaysia. Bertukar ke SK St. Michael awal tahun lepas.

Dari Arkib Sekolah

Gambar Cikgu Azwan bersama bekas guru sekolah kita, En. Iswadi b. Mat Jusoh. Beliau mengajar subjek Sains dan bertukar ke Ipoh tahun lepas.

Keputusan Bercerita Sains

Laila Nadirah dari Kelas 3G telah mendapat tempat kedua dan akan ke peringkat daerah pula di Simpang Empat. Tahniah kepada beliau dan juga kepada juruletihnya, Cikgu Fahrul Azwan, Farha dan Azriana. Tak lupa kepada Cikgu Zainuri.

Wednesday, May 13, 2009

RAJA MUDA PERAK DARUL RIDZUAN

RAJA MUDA PERAK DARUL RIDZUAN .

BIOGRAFI
DULI YANG TERAMAT MULIA RAJA MUDA
PERAK DARUL RIDZUAN
RAJA DR. NAZRIN SHAH IBNI SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH
D.K., D.K.II (Selangor), D.K.S.A, S.P.C.M, S.P.T.S,
S.P.M.P. (Perlis), Ph.D (Harvard)

Mari berkenalan pula dengan RAJA PERMAISURI PERAK DARUL RIDZUAN

RAJA PERMAISURI PERAK DARUL RIDZUAN .

BIOGRAFI
KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA RAJA PERMAISURI PERAK,
TUANKU BAINUN BINTI MOHD. ALI, D.K. , D.M.N

Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun binti Mohd. Ali telah dilahirkan di Pulau Pinang. Baginda menerima pendidikan awal di Sekolah St. George, Pulau Pinang dan kemudiannya terpilih untuk meneruskan pendidikannya di Kolej Perguruan Kirkby, England dari tahun 1952 hingga 1954.

Setahun selepas kembali dari England, Tuanku telah mengahwini D.Y.M.M. Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah yang pada ketika itu merupakan seorang Majistret di Kuala Lumpur. Tuanku Bainun kemudiannya meneruskan kerjayanya sebagai guru, kembali mengajar di sekolahnya terdahulu.

Sepanjang kerjayanya sebagai guru, D.Y.M.M. Tuanku Bainun berpengalaman mengajar di beberapa buah di antaranya: Sekolah Rendah Batu Road, Kuala Lumpur; Sekolah Rendah King George V, Seremban; Sekolah Sultan Mahmud, Raub, Pahang; Sekolah King Edward VII, Taiping; Sekolah Raja Perempuan Ipoh dan Sekolah Methodist Perempuan, Kuantan.

Pada 19 Februari, 1988, Tuanku Bainun telah ditabalkan menjadi Raja Permaisuri Perak dalam satu upacara yang sungguh bersejarah di Istana Kinta, Ipoh. Tuanku kemudiannya diisytiharkan pula sebagai Raja Permaisuri Agong dalam Upacara Menandatangani dan Angkat Sumpah D.Y.M.M. Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah sebagai Yang DiPertuan Agong Yang Ke-Sembilan.


klik di sini untuk paparan yang lebih jelas


Rumahtangga Tuanku berdua telah diserikan dengan kehadiran lima orang cahayamata; dua putera dan tiga puteri. Duli Yang Teramat Mulia Raja Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah sebagai putera yang sulung, telah diputerakan pada 27 November, 1956 dan kini merupakan D.Y.T.M. Raja Muda Perak. D.Y.T.M. Tuanku memegang B.A (Hons.) in Philosophy, Politics and Economics, University of Oxford, United Kingdom, Master in Public Administration, Kenedy School of Goverment, Harvard University, U.S.A dan Ph.D. in Political Economy and Goverment, Harvard University, U.S.A.

Yang Amat Mulia Raja Dato' Seri Azureen binti Sultan Azlan Muhibbuddin Shah telah diputerikan pada 9 Disember, 1957 dan merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Matematik dan Ekonomi Syracuse University, U.S.A. dan Ijazah Sarjana di dalam bidang Pentadbiran Perniagaan daripada London Business School, University of London, England. Yang Amat Mulia telah mendirikan rumahtangga dengan Y.Bhg. Dato' Seri Mohd Salleh bin Dato' Ismail.

Yang Amat Mulia Raja Dato' Seri Ashman Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah pula telah diputerakan pada 28 Disember, 1958 dan telah diisytiharkan sebagai Duli Yang Amat Mulia Raja Kechil Bongsu Perak Darul Ridzuan pada 11 Mei, 1987. Yang Amat Mulia memegang Ijazah Sarjana Muda Ekonomi daripada University of Nottingham, England, dan Ijazah Sarjana Undang-Undang Cambridge University; Barrister-at-Law daripada Lincoln's Inn, London, serta Diploma Undang-Undang Perniagaan, University of London, England.

Yang Amat Mulia Raja Eleena binti Sultan Azlan Muhibbuddin Shah diputerikan pada 3 April, 1960, memegang Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang daripada University of London dan Barrister-at-Law daripada Lincoln's Inn, London. Kini, Yang Amat Mulia menguruskan firma guamannya sendiri di Kuala Lumpur.

Puteri yang bongsu, Yang Amat Mulia Raja Yong Sofia binti Sultan Azlan Muhibbuddin Shah telah diputerikan pada 24 Jun, 1961. Yang Amat Mulia memperolehi Ijazah Sarjana Pentadbiran daripada London's International University, England.Yang Amat Mulia mengahwini Yang Mulia Tunku Kamel bin Tunku Rijaludin pada 5 Disember, 1987.

D.Y.M.M. Raja Permaisuri ternyata berkongsi minat yang sama dengan Paduka Seri Sultan Perak di dalam bidang sukan terutamanya dalam permainan golf. Sebagai Raja Permaisuri, Tuanku Bainun amat prihatin terhadap permasalahan rakyatnya dan sentiasa berdamping dengan mereka, terutamanya di kalangan kaum wanita, disamping mempunyai komitmen yang serius dan bersungguh-sungguh di dalam aktiviti kebajikan. D.Y.M.M. Tuanku mempunyai hobinya yang tersendiri termasuklah mengumpul resepi masakan, gubahan serta membaca.

Mari berkenalan dengan Sultan Negeri Perak

SULTAN PERAK DARUL RIDZUAN .

BIOGRAFI
SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH IBNI ALMARHUM
SULTAN YUSSUF IZZUDDIN SHAH GHAFARULLAHU-LAH
D.K. , D.K.M. , D.M.N. , D.K. (KELANTAN), D.K. (TERENGGANU),
D.K. (PERLIS), D.K. (JOHOR), D.K. (SELANGOR), D.K. (KEDAH),
D.K.M.B. (BRUNEI), D.K. (NEGERI SEMBILAN), D.K. (PAHANG),
S.S.M. , P.M.N. , P.S.M., D.K.S.A., S.P.C.M. , S.P.T.S. , S.P.M.P. , S.I.M.P.

Duli Yang Maha Mulia Sultan Paduka Seri Sultan Azlan Shah telah diputerakan pada 19hb April 1928 di Batu Gajah, Perak. Pada tahun 1955, D.Y.M.M. Tuanku telah mendirikan mahligai rumahtangga bersama D.Y.M.M. Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun dan kemudiannya telah dikurniakan lima orang cahayamata.

D.Y.M.M. Tuanku telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Kerajaan (Inggeris), Batu Gajah yang kini dikenali sebagai Sekolah Sultan Yussuf Batu Gajah. Tuanku kemudiannya melanjutkan pelajaran menengahnya di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Setelah itu, Tuanku telah menyambung pendidikannya di dalam bidang Undang-Undang di University of Nottingham, United Kingdom di mana Tuanku telah dikurniakan dengan Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang pada tahun 1953. Pada 23hb November, 1954 D.Y.M.M. Tuanku telah diterima sebagai ahli di dalam The English Bar oleh The Honorable Society of Lincoln's Inn.

Sekembalinya dari United Kingdom, D.Y.M.M. Tuanku telah memulakan perkhidmatan sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Kemudiannya, Tuanku telah memasuki Perkhidmatan Undang-Undang Dan Kehakiman Persekutuan Tanah Melayu sebagai Majistret Kelas Pertama dan Presiden Mahkamah Sesyen. D.Y.M.M. Tuanku kemudiannya telah dilantik ke dalam jawatan-jawatan berikut: sebagai Peguam Persekutuan dan Timbalan Pendakwa, Penasihat Undang-Undang Negeri Pahang dan Johor, Pendaftar Mahkamah Tinggi Persekutuan Tanah Melayu dan akhirnya sebagai Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia.

Pada tahun 1965, ketika hanya berusia tiga puluh tujuh tahun, D.Y.M.M. Tuanku telah dinaiktarafkan ke Kerusi Hakim Mahkamah Tinggi Malaya sebagai hakim termuda yang pernah dilantik di dalam sejarah kehakiman Komanwel. Pada tahun 1973, Tuanku telah dilantik menjadi Hakim Mahkamah Persekutuan dan enam tahun kemudian, iaitu pada tahun 1979, Tuanku telah dilantik untuk memegang jawatan Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya, jawatan yang dipegang sehingga perlantikan Tuanku sebagai Ketua Hakim (dulu dikenali sebagai Lord President) Mahkamah Persekutuan Malaysia pada 12hb November, 1982.

Tanggal 1 Julai, 1983, D.Y.M.M. Tuanku telah dimahkotakan sebagai Raja Muda Perak dan kemudiannya mewarisi takhta negeri Perak pada 3hb Februari, 1984 sebagai Sultan Perak yang ke-34. D.Y.M.M. Tuanku telah ditabalkan secara rasmi pada 9hb Disember, 1985.

Sumbangan dan kerja-kerja amal D.Y.M.M. Tuanku telah banyak memberi faedah khususnya kepada Institusi-Institusi Pengajian Tinggi. Di antara jawatan-jawatan yang pernah dijawat oleh Tuanku adalah sebagai Canselor Universiti Sains Malaysia (4hb Oktober, 1971 - Februari, 1984), Pengerusi Jawatankuasa Penasihat Pendidikan Tinggi (1hb November, 1974 - 31hb Oktober, 1976) dan sebagai Canselor Universiti Malaya sejak 8hb Februari, 1986.

D.Y.M.M. Tuanku telah dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran Kesusasteraan oleh Universiti Malaya pada 30hb Jun, 1979 dan Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-Undang oleh Universiti Sains Malaysia pada 28hb Jun, 1980. Kecemerlangan dan pencapaian Tuanku juga telah diiktiraf oleh pelbagai universiti luar negara, seperti University of Nottingham yang telah menganugerahkan Tuanku dengan Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-Undang pada 11hb Julai, 1986 diikuti oleh Lincoln's Inn, London yang menganugerahkan Tuanku dengan "Kerusi Kehormat" pada tahun 1988. Di samping itu, D.Y.M.M. Tuanku juga telah dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-Undang oleh Universitas Gadja Mada, Jogjakarta, Indonesia pada 28hb September, 1990, oleh Universiti Brunei Darussalam pada 30hb Oktober, 1990 lantas diikuti oleh Universiti Chulalongkorn, Bangkok, Thailand pada 19hb Disember, 1990. Pada 2hb Oktober, 1991, D.Y.M.M. Tuanku telah dianugerahkan Keahlian Kehormat The Royal College of Physician of Ireland. Anugerah yang sama juga telah diberikan oleh Royal College of Surgeons of Ireland, The Royal College of Surgeons of Edinburgh dan The Royal College of Surgeons of England pada tahun 1999.

Berdasarkan pencapaian cemerlang di dalam perkhidmatannya, D.Y.M.M. Tuanku telah dianugerahkan pelbagai anugerah kehormat samada di peringkat Persekutuan mahupun dari luar negara. Di antaranya adalah D.K.;D.K.M.; D.M.N.; D.K.(Kelantan), D.K. (Terengganu); D.K. (Perlis); D.K. (Johor); D.K.(Selangor); D.K.(Kedah); D.K.M.B.(Brunei); D.K.(Negeri Sembilan); D.K.(Pahang); S.S.M.; P.M.N.; P.S.M.; S.P.C.M.; S.P.T.S.; S.P.M.P.; S.I.M.P.; The Most Auspicious of The Rajamitrabhorn (Thailand); Grand Order of Mugunghwa (Republik Korea); Collar of The Japanese Order of The Chrysanthemum dan Grand Cordon of The Supreme Order of the Chrysanthemum (Jepun); Civil Order; 1st Class (Oman) dan Orden Al-Merito De Chile (Republik Chile); Bintang ADI PURNA (Republik Indonesia); dan Hon. Knight Grand Cross (Civil Division) of The Order of The Bath (U.K.). D.Y.M.M. Tuanku juga telah dikurniakan The PAUL HARRIS FELLOWSHIP oleh Rotary International dan The Melvin Jones Fellow Award oleh Lions Clubs International.

Minat yang mendalam Tuanku di dalam bidang sukan khususnya bidang hoki telah bermula sejak zaman persekolahan lagi. D.Y.M.M. Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah kini memegang jawatan sebagai Presiden Persekutuan Hoki Malaysia (Malaysian Hockey Federation), Presiden Hoki Asia serta sebagai Naib Presiden Persekutuan Hoki Antarabangsa (International Hockey Federation). Selain hoki, Tuanku juga amat berminat di dalam permainan golf, dan kini kini merupakan Penaung DiRaja bagi Persatuan Undang-Undang Malaysia di Great Britain dan Eire, The British Graduates Association of Malaysia, Akademi Perubatan Malaysia, The Rotary Clubs, The Lions Clubs, Kelab Ipoh DiRaja, Kelab Golf DiRaja Perak, Kelab Polo Iskandar, Kelab Golf Kuala Kangsar, Persatuan Alam Sekitar Malaysia serta Persatuan Hoki Veteran Perak.

Pada tahun 1992, di Ekspo Pelancongan Domestik Perak, satu jenis spesis bunga orkid telah dinamakan bersempena dengan nama Tuanku dengan rasminya - "Doritinopsis Sultan Azlan Shah" selepas menerima anugerah tanaman terbaik di dalam kategorinya.

Menghargai komitmen D.Y.M.M. Tuanku sebagai Penaung Persatuan Alam Sekitar Malaysia (The Malaysia Nature Society), satu jenis spesis baru serangga yang ditemui ketika Ekspedisi Saintifik Belum (1993-1994) telah juga dinamakan bersempena nama Tuanku - Azlania Costatipennis (Jacoby), Azlania apicalis Mohamedsaid dan Azlania borneensis Mohamedsaid

Pada 25hb April, 1989, D.Y.M.M. Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah telah diisytiharkan dengan rasminya sebagai Duli Yang Maha Mulia Yang DiPertuan Agong Malaysia Yang Se-Sembilan.


klik di sini untuk paparan yang lebih jelas