Friday, April 30, 2010

Peperangan Bulan Jamadiul Awal

Sekarang kita berada di dalam bulan Jamadiul Awal, bulan kelima di dalam kalendar Islam. Jamad di dalam bahasa Arab bermaksud ‘keras’, ‘susah’, ‘tempat yang tinggi’ atau ‘tanah yang tidak ditimpa hujan’.

Mungkin kita tidak begitu menyedari bahawa sebenarnya banyak peristiwa besar sepanjang sejarah Islam berlaku di dalam bulan Jamadiul Awal. Di antara kemuncaknya adalah kemenangan tentera Islam di bawah pimpinan Sultan Muhammad al-Fateh membuka kota Costantinople, kota yang dijanjikan oleh Rasulullah s.a.w.

Di sini dikongsikan kepada pembaca sebahagian dari peperangan yang berlaku di dalam bulan Jamadiul Awal untuk kita jadikan sebagai panduan dan pedoman.

Peperangan-peperangan Besar Islam

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

1. Pada 2 Jamadiul Awal 3 H (21 Oktober 624 M) Rasulullah s.a.w. mengutuskan Zaid bin Harithah mengetuai satu sariyah (gerila) untuk menahan rombongan dagang Quraisy. Mereka berjaya melakukan misi tersebut di satu tempat bernama al-Qirdah. Ini adalah peristiwa pertama umat Islam berjaya mendapat ghanimah (harta rampasan perang).

2. Pada 27 Jamadiul Awal 13 H (3 Julai 634 M) berlaku peperangan Ajnadain. Peperangan ini berlaku di antara tentera Islam di bawah pimpinan Khalid bin al-Walid dan tentera Rom di bawah pimpinan Cobcular. Kemenangan tentera Islam di dalam peperangan ini membuka jalan untuk menyempurnakan pembukaan Islam di seluruh bumi Syam.

3. Pada 10 Jamadiul Awal 36 H (4 November 656 M) berlaku ‘Peristiwa Unta’ di al-Kharib berhampiran bandar Basrah.

4. Pada 2 Jamadiul Awal 666 H (19 Januari 1268 M) umat Islam diketuai oleh Zahir Bibris berjaya membebaskan bandar Yafa dari penjajahan tentera Salib setelah bertempur selama hanya 12 jam.

5. Pada 20 Jamadiul Awal 857 H (29 Mei 1453 M) Sultan Muhammad al-Fateh berjaya membuka kota Costantinople. Cubaan untuk membuka kota ini telah pun bermula sejak zaman Muawiyyah bin Abi Sufyan di era pemerintahan Bani Umayyah lagi. Kota Costantinople berjaya dibuka setelah menjadi ibu kota Empayar Baizantyne selama 2125 tahun.

6. Pada 2 Jamadiul Awal 1418 H (5 September 1997 M) pejuang Islam Lubnan berjaya membunuh 12 tentera laut elit Israel di bandar Ansoriah.

No comments:

Post a Comment