Friday, August 7, 2009

Inspirasi: The Ashes


The Ashes adalah merupakan perlawanan kriket antara Australia dan United Kingdom. Ia merupakan antara perlawanan paling terkenal dan bermula sejak 1882. The Ashes dimainkan 2 tahun sekali, sama ada di United Kingdom atau di Australia.Disebabkan kriket dimainkan semasa musim panas, tempat perlawanan sentiasa bertukar antara hemisfera yang berlainan antara 18 atau 30 bulan.The Ashes ini mengandungi 5 test dengan 2 innings setiap perlawanan di bawah peraturan kriket antarabangsa.

Siri perlawanan ini dinamakan sempena suatu petikan berita di dalam suratkhabar Inggeris, The Sporting Times pada tahun 1882 selepas satu perlawanan di The Oval dimana Australia berjaya mengalahkan United Kingdom buat kali pertama. Petikan akhbar itu berkata, kriket Inggeris telah mati, dan abu mayatnya akan dihantar ke Australia. Media Inggeris mengatakan perlawanan United Kingdon di Australia pada 1882-83 sebagai the quest to regain The Ashes.

Semasa perlawanan itu, suatu piala telah dibuat yang kononnya mengandungi bola dari perlawanan tersebut yang telah dibakar menjadi abu. Ada pula yang berkata abu mayat King Cole, salah seorang pemain Inggeris yang terdapat di dalamnya.

No comments:

Post a Comment