Wednesday, July 8, 2009

Trojan

"1 · Apakah itu Trojan

Trojan Adalah program yang biasanya di aktifkan dalam komputer tanpa pengetahuan kewujudannya dan memberi aksess penggunaan komputer itu oleh orang luar. Dari segi teknikal, ia bukan virus tetapi jatuh dalam katergori program bahaya yang boleh diaktifkan (digunakan) dalam komputer tanpa pengetahuan pengguna komputer itu. Terdapat pelbagai jenis trojan tetapi biasanya memberi aksess kepada rangkaian dari luar termasuk penggunaan program dalam komputer atau mendapatkan data yang ada dalam cakera keras komputer itu.

2 · Mengapa kita perlu ambil tahu?

Teknologi Kabel dan DSL adalah unik dan memberi sambungan kelajuan tinggi dan beterusan kepada PC di rumah. Adalah dimaklumkan bahawa kelajuan dan keadaan sambungan berterusan Kabel/ DSL yang menarik masalah "crackers". Jika anda tidak berhati- hati, mereka boleh mengambil alih kawalan mesin komputer, mencuri data dan menggunakan komputer anda untuk melancarkan serangan kepada mesin komputer lain- tanpa pengetahuan anda.

Walaupun anda tidak menggunakan sambungan kabel atau DSL, trojan dalam komputer anda boleh digunakan untuk mendapatkan fail dari komputer anda atau menyebabkan pelbagai masalah dari segi lain.

Kita sentiasa melihat keadaan "serangan" ini tiap- tiap hari. Sistem komputer terdedah, nama samaran "nickname" kata laluan "password" dan data persendirian hilang, dicuri serta bandwith (pelanggan ISP) mereka dicuri dan digunakan untuk serangan dengan cara memutuskan sambungan Internet mereka atau membatasi perkhidmatan ISP mereka.

Pencegahan perlu sentiasa diambil dengan beberapa langkah untuk mengawal masalah ini dengan kaedah firewall dan antispyware yang berkesan . Setiap komputer dengan trojan adalah laluan untuk serangan terhadap rangkaian dan orang dengan niat tidak baik mengambil kesempatan untuk serangan ini. Serangan ini dilakukan dari komputer yang telah terdedah kepada trojan. Serangan ini dilancarkan dari mesin komputer ini dan agak menyukarkan untuk mengetahui asal usul serangan itu yang sebenar.

Walaubagaimanapun, ia adalah senang untuk seorang pengguna untuk mengesan dan menghapuskan trojan itu. Berikut adalah arahan apa yang anda perlu lakukan dan juga laman web kepada bebeberapa perisian (program) yang boleh membantu anda menangani masalah ini.

3 · Pemeriksaan Sistem 10 minit

*

Pertama, pastikan sistem komputer anda bersih. Download dan buka program pengesan dan penghapus trojan. Ini akan mengesan serta menghapus aktiviti trojan lalu kembalikan sistem kepada keadaan asal. Walaupun perisian shareware terhad kepada 30 hari, Pembersih Trojan dari http://www.moosoft.com adalah amat berguna dan komprehensif.
*

Kemudian, kemaskinikan pengesan virus kamu dan pastikan definisi virus adalah terkini. Kebanyakkan pengesan virus juga dapat mengesan dan menghentikan aktiviti trojan. Ia juga akan mengesan dan menghapuskan apa- apa virus yang sistem komputer anda mungkin ada. Anda dinasihati supaya memastikan definisi virus anda adalah terkemaskini.

Berikut adalah links kepada laman web beberapa syarikat yang memprogramkan pengesan virus.

McAfee, http://www.mcafee.com

Norton, http://www.norton.com

Trend Micro, http://www.antivirus.com
*

Sekarang tutup segala pintu terbuka "open doors" dalam komputer kamu dan lawat laman web http://www.grc.com dan uji sistem komputer anda. Anda akan mungkin menemui port netbios terbuka yang mengakibatkan serangan luar terhadap komputer tanpa pengetahuan anda. Terdapat arahan di laman web itu untuk membantu anda membaik pulih keselamatan sistem komputer anda.
*

Adalah dicadangkan untuk menggunakan "safe mode" semasa melakukan pemeriksaan sistem untuk mengesan virus dan trojan dengan lebih berkesan.
*

Akhir sekali, beri pertimbangan untuk menggunakan firewall. Ini dapat memastikan serangan luar dapat dielakkan. Terdapat senarai daftar dan serta maklumat fungsi perisian itu dan yang terbaik di http://grc.com/su-firewalls.htm.

Zone Alarm dari http://www.zonelabs.com adalah percuma untuk kegunaan peribadi dan senang digunakan.
*

Mudah mudahan, dokumen ini dapat memberi panduan dan komputer anda adalah bersih dari trojan dan virus and kekal bersih.

4 · Sumber Maklumat

1) http://www.nohack.net (Laman Web #NoHack lengkap dengan maklumat trojan dan virus).

2) http://kline.dal.net/exploits/ddos.htm (Maklumat mengenai serangan DDOS)


PESANAN
Penggunaan sambungan kelajuan tinggi boleh mengakibatkan pelbagai masalah jika penyalahgunaan bagi IRC dan lain tujuan.

Antara software yang berkesan ialah : ZoneAlarm, Ad-Adware (lavasoft), AVAST, dan AVG"

No comments:

Post a Comment